Una escapada de cap de setmana a Granollers en família

2 dies a Granollers

Passem un cap de setmana sensacional amb motiu de la Fira de l'Ascensió: Visitem en Patufet, redescobrim oficis antics, tastem formatges, fem el pallasso, observem insectes, tortugues i papallones, entrem a un refugi anti aeri i passegem per Can Cabanyes

Granollers és capital del Vallès Oriental, capital de botigues centenàries i capital del comerç de proximitat. Granollers és també un punt de referència en fires i des de fa anys celebra la Fira de l'Ascenció, una de les fires multisectorials més importants de la comarca.

Precisament hem aprofitat l'excusa d'aquesta fira que aquest any ha estrenat un nou model amb un protagonisme clar cap a l'economia verda i circular, basada en la millora del benestar de la ciutadania, la reducció de riscos ambientals i el consum eficient dels recursos per fer una escapada de cap de setmana en família a Granollers. Com sabeu, tot allò que està relacionat amb la consciència verda ens interessa moltíssim.

Ja teníem doncs un bon motiu per marxar de cap de setmana i redescobrir Granollers.

Dia 1 | Voltem pel centre: visitem al Patufet, entrem al Refugi antiaeri i observem insectes al Museu de les Ciències Naturals

Comencem el nostre cap de setmana en família visitant el lloc més emblemàtic de Granollers: La Porxada. Aquesta plaça és un punt de referència de tots els granollerins i granollerines, un punt de trobada i també un termòmetre de la ciutat. Aquí sempre hi trobareu gent.
A la Porxada ens trobem la Mostra d'Oficis Antics, amb demostracions i creacions en directe. Mirant al ferrer podem explicar-li al nostre fill de tres anys tot el que es pot fer amb el ferro i com es treballa. Evidentment, d'una manera fàcil. Li diem que és com una barbacoa on s'hi posa ferro, que crema molt, i que amb el ferro es poden fer tota classe de formes, com per exemple, un drac. Esperem que els ferrers ens perdonin per aquesta comparació amb les barbacoes.

També observem com es feien els cistells, s'arreglaven sabates o es construien figures de dracs, princeses i cavallers.
Seguim la nostra ruta cap a la Cheese party, un mercat de formatges artesans que trobem a la plaça de l'Església, just darrere de La Porxada. Són les 11 del matí, però qualsevol hora és bona per degustar tota mena de formatges: d'ovella, de cabra, amb herbes aromàtiques, sec, semi secs, més suaus...

Parlem amb els paradistes perquè si una cosa ens agrada, és precisament el contacte amb la gent del territori i conèixer de primera mà les seves experiències. Som d'aquells que escoltem als iaios a les places del poble, comencem parlant del temps i acabem parlant de mil històries. I d'una manera completament inconscient, el nostre fill socialitza amb tothom.

Patufet, on ets?

Amb la panxa plena i un tros de formatge al bolso anem a buscar el Patufet. Ens han dit que està amagat a la plaça Folch i Torres, just darrere de l'Ajuntament. El Nil està emocionat. Quantes vegades li hem explicat el conte del Patufet? Ja fa temps que hem perdut el compte.

I allà el trobem, assegut sota d'una col, al costat de la cistella on porta el dinar per al pare. El Nil es mira el Patufet i el que més li crida l'atenció és que porta sabates!
Anem sense pressa, així que ens hi quedem una bona estona.
Continuem al centre de la ciutat i anem cap al Refugi de la Plaça Maluquer i Salvador. És, doncs, una oportunitat per aprendre història d'una manera real, lluny dels llibres.

Explicar la Guerra Civil a un nen de tres anys és una de les mil coses que no sabem fer. Així que li diem que anem a visitar un lloc on la gent s'amagava i que es troba sota terra. I evidentment arriba la pregunta: - I per què s'amagaven? La nostra resposta va ser curta: - s'amagaven perquè s'havien d'amagar. (Ja ens perdonaran tots els professors d'història).

Hem visitat bastants refugis i aquest ens va sorprendre. Possiblement perquè Granollers és una ciutat gran, ens imaginàvem també un refugi molt més gran. Sigui com sigui, l'experiència de visitar un refugi sempre remou. Durant la Guerra Civil a Granollers hi va haver més d’una trentena de refugis antiaeris. Actualment es poden visitar el refugi de l’Ajuntament, de tipus galeria, i el refugi de la plaça Maluquer i Salvador, l’únic de tipus cel·lular que hi va haver a la ciutat, en què els departaments estan comunicats entre ells i donen a un passadís comú. La superfície construïda és d’uns 154 m2 i té una capacitat aproximada de 450 persones. Conserva un dels cossos d’escales d’accés a la part de ponent i un tram del túnel galeria que el connectava amb l’escola Pereanton, perquè els escolars hi tinguessin accés directe.

On són els porcs?

Després de visitar el refugi, anem cap a la Plaça Lluís Perpinyà, coneguda popularment també com la plaça dels Porcs. Ens han dit que hi ha porquets a terra i passem una bona estona mirant de localitzar-los tots. Jugar a les pistes i a trobar alguna cosa sempre és una proposta guanyadora.

I després de dinar, anem a veure insectes

A la tarda anem cap al Museu de les Ciències Naturals de Granollers, i bingo! El Nil s'adorm just en el moment que hem aconseguit trobar una plaça d'aparcament. Quan marxem de viatge o d'escapada de cap de setmana, les rutines són diferents de les que portem a casa, però igualment respectem les seves hores de son i de migdiada. Mai el despertem.

Entrem al Museu de Ciències Naturals i el primer que preguntem és si tenen algun banc on puguem seure amb el Nil perquè faci la migdiada. I quina sort! Al Museu de Ciències Naturals hi ha un jardí amb uns bancs, una bassa on hi viu una gran colònia tortugues; tot envoltats d'arbres i del cant dels ocells. Gairebé com a casa. Un oasi de tranquil·litat en ple centre de la ciutat!
Entrem al Museu de Ciències Naturals de Granollers i visitem l'exposició permanent a la sala d'invertebrats. Actualment, estem vivint una època molt intensa amb l'Spiderman i bingo! A la sala d'invertebrats observem aranyes, escarabats, escorpins i formigues, moltes formigues.

Pugem al pis de dalt on hi ha una altra exposició permanent: Tu investigues, on un gran núvol de papallones ens dona la benvinguda. Està dirigida a un públic familiar i ens apropa a la ciència, ens desperta la curiositat per investigar i tractar la natura com si fos un tresor. El Museu de les Ciències Naturals de Granollers és un espai pensat per als nens i les nenes, on tenen diferents activitats i propostes en funció de l'edat per passar una estona molt entretinguda al museu i amb una combinació guanyadora: jugar i aprendre a parts iguals.

És hora de berenar i de fer el pallasso

Sortim del Museu i anem cap al centre, cap al carrer Anselm Clavé per veure: "La Passallada, una Passada de nassos!" És hora de berenar i tenim una mica de gana, així que ens parem al Forn de Ca l'Espinassa, un dels forns de referència de Granollers per tastar un postre que ens han recomanat: El Rajol. Aquest postre només es pot comprar durant els dies de la Festa Major de Granollers, la Fira de l'Ascenció i altres festes. Si sou fans de la pasta de full, el cacau i els postres dolços, el Rajol us agradarà.
Amb la panxa plena agafem el carrer principal i anem pujant. Els carrers del centre, on trobem les botigues, és exclusiu per als vianants, per tant, podem passejar tranquil·lament pel carrer Anselm Clavé. Mirem els aparadors i les cases modernistes amb unes façanes espectaculars fins que ens trobem un escenari i tot de famílies mirant l'espectacle que just acaba de començar.

Ens integrem dins del públic i fins i tot trobem una cadira per seure. Ràpidament, la pallassa Bleda ens transporta en un món paral·lel, on no calen paraules per entendre'ns, només una mirada i un somriure.

La pallassa busca un voluntari entre el públic i bingo! Ja tenim en Sergi, el pare del Nil, a l'escenari jugant a tennis amb la pallassa i amb una pala per matar mosques com a raqueta. Deixem el llistó molt alt durant el nostre primer dia a Granollers.

Dia 2 | Natura, jocs i fira de l'Ascenció

Comencem el segon dia de la nostra escapada en família a Granollers molt descansats. Hem dormit moltes hores i després de voltar tot el dissabte pel centre, tenim moltes ganes de caminar per un espai verd i que ens toqui una mica l'aire.

Ens recomanen una passejada per l'Espai Natural de Can Cabanyes, que està situat als afores de Granollers, gairebé tocant al Circuit de Montmeló. És precisament el que estàvem buscant, un lloc per estirar les cames i que el Nil pugui córrer una mica amb la bici. Vam trobar basses d'aigua i un espai amb diferents jocs infantils i una tirolina.
La calor ja començava a apretar i no ens volíem perdre una visita a Roca Umbert i la fira Jugar x Jugar. Anem on anem portem una capça amb Duplos i ara ja comencem amb els Legos. Així que només arribar a la fira Jugar x Jugar vam veure una taula gegant plena de Legos perquè els nens i nenes juguessin a fer les seves construccions, vam veure que se'ns havia girat feina un diumenge.

Un dels plats forts, per la tarda de diumenge

Ens hem reservat un dels plats forts del cap de setmana per la tarda del diumenge. Anem cap a la Fira de l'Ascenció, on també trobem molta diversió i espais molt pensats per l'aprenentatge dels nens i les nenes, cap a filosofia de vida que ens encaixa moltíssim: una consciència verda, tant en el nostre dia a dia com també quan viatgem o sortim d'escapada de cap de setmana.

Trobem estants amb empreses que aposen per una economia verda i circular, que redueixen els riscos ambientals i defensen un consum eficient dels recursos.

També descobrim tractors petits i allà estem nosaltres, fent cua. Després, aprenem a munyir una vaca i just al sortir, el Nil ens diu que aquella vaca era de broma perquè de les tetes de la vaca en sortia aigua, i no llet. Anem bé, pensem nosaltres, efectivament, les vaques fan llet.
Voltem i anem tombant pels estands, però per descomptat, no podem marxar de la fira sense pujar a les atraccions. Les fires són un bon lloc per pactar i arribar a un acord amb els fills i filles, així que abans de pujar a les atraccions ja segellem un pacte amb un encaix de mans amb el nostre fill. Pot pujar a cinc atraccions que siguin de la seva edat i viure i gaudir al màxim aquestes cinc experiències. Ho dona tot, mentre nosaltres ens ho mirem des de baix.

Després d'aquestes cinc atraccions li donem les gràcies a la fira perquè ens ho hem passat superbé i també li diem adéu. De camí cap al cotxe, nosaltres també ens acomiadem de Granollers, una ciutat que hem redescobert a través de la mirada i de les activitats que hem fet en família.

També et pot interessar...

Les 5 millors activitats per fer amb nens al Vallès Oriental

Descobrim tota l'essència del Montseny a Gualba, visitem una curiosa roca foradada i el dolmen més famós de Catalunya, fem un viatge en trenet i ens divertim als parcs
Veure llista
Planifica la teva escapada...